• Contact us
  • Email Whitelisting
  • Home 1
  • Privacy Policy
  • Terms & Conditions
  • Thank you
Wholesome Area
No Result
View All Result
  • Health Care
  • Health News
  • Healthy Advices
  • Well Being
  • Health Care
  • Health News
  • Healthy Advices
  • Well Being
No Result
View All Result
Wholesome Area
No Result
View All Result
Home Health Care

1-2 alcoholic drinks a day may shorten life by 2 months: Research

by
July 9, 2024
in Health Care
0
1-2 alcoholic drinks a day may shorten life by 2 months: Research
0
SHARES
4
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

(NewsNation) — A leading expert on alcohol and longevity has revealed that even moderate drinking can reduce life expectancy, challenging long-held beliefs about alcohol’s health benefits.

Dr. Tim Stockwell, a scientist at the Canadian Institute for Substance Use Research, told the Daily Mail that consuming an average of two drinks per week over a lifetime can shorten one’s life by 3 to 6 days. One drink per day, seven a week, can cut life expectancy by 2 1/2 months.

Heavy drinkers, those consuming about 35 drinks per week, may lose approximately two years of life, according to Stockwell’s research.


Women facing increased health complications from alcohol

These findings contradict the popular notion that moderate alcohol consumption, especially red wine, is beneficial for health. Stockwell, once a supporter of moderate drinking, changed his stance after discovering flaws in previous medical research.

A meta-analysis led by Stockwell, reviewing over 107 studies from the past four decades, concluded that no amount of alcohol improves health and may increase the risk of death from any cause.

Alcohol has been shown to damage various organs, including the brain, heart, liver and pancreas. It can increase blood pressure, contribute to heart disease, interfere with nutrient absorption and suppress the immune system.


Feds’ alcohol guidance review stirs debate on health vs. freedom

Stockwell and his colleagues have questioned the validity of studies pointing to alcohol’s health benefits, noting that many were funded by the alcohol industry. They argue that nondrinkers may appear less healthy in studies because they’ve quit alcohol due to existing health problems.

Federal guidelines currently recommend that men drink no more than two drinks daily and women no more than one. However, recent research suggests even these levels may be too high.

The Department of Health and Human Services (HHS) convened a six-member advisory board to reassess current drinking recommendations.

Guidelines vary from country to country, but the overall trend is toward drinking less.

The United Kingdom, France, Denmark, Holland and Australia recently reviewed new evidence and lowered their alcohol consumption recommendations. Ireland will require cancer-warning labels on alcohol starting in 2026.

Previous Post

Altman, Huffington launching AI health coach

Next Post

Senate Republicans block Democratic votes on abortion bills

Next Post
Senate Republicans block Democratic votes on abortion bills

Senate Republicans block Democratic votes on abortion bills

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Americans die younger in states with conservative policies: study

Americans die younger in states with conservative policies: study

October 27, 2022
US bans foreign travelers from Ebola-impacted nations

US bans foreign travelers from Ebola-impacted nations

May 18, 2026
Those at risk for severe COVID-19 often least likely to get monoclonal antibodies

Those at risk for severe COVID-19 often least likely to get monoclonal antibodies

April 26, 2022
HHS withdraws amended vaccine advisory panel charter

HHS withdraws amended vaccine advisory panel charter

May 18, 2026
AARP: New Social Security report should be ‘wake-up call’

AARP: New Social Security report should be ‘wake-up call’

0
Health Care — Draft Supreme Court opinion sets off uproar

Health Care — Draft Supreme Court opinion sets off uproar

0
UN calls reproductive rights ‘foundation’ of equality for women and girls

UN calls reproductive rights ‘foundation’ of equality for women and girls

0
57 percent in new poll want Supreme Court to support abortion rights

57 percent in new poll want Supreme Court to support abortion rights

0
AARP: New Social Security report should be ‘wake-up call’

AARP: New Social Security report should be ‘wake-up call’

June 9, 2026
FDA approves first new sunscreen ingredient in more than 20 years

FDA approves first new sunscreen ingredient in more than 20 years

June 9, 2026
Cleveland Clinic settles with DOJ in gender-affirming care investigation

Cleveland Clinic settles with DOJ in gender-affirming care investigation

June 9, 2026
The White House blocked a study on alcohol consumption. This is what it said

The White House blocked a study on alcohol consumption. This is what it said

June 9, 2026

Recent News

AARP: New Social Security report should be ‘wake-up call’

AARP: New Social Security report should be ‘wake-up call’

June 9, 2026
FDA approves first new sunscreen ingredient in more than 20 years

FDA approves first new sunscreen ingredient in more than 20 years

June 9, 2026
Cleveland Clinic settles with DOJ in gender-affirming care investigation

Cleveland Clinic settles with DOJ in gender-affirming care investigation

June 9, 2026
The White House blocked a study on alcohol consumption. This is what it said

The White House blocked a study on alcohol consumption. This is what it said

June 9, 2026
Enter Your Information Below To Receive Free Health and Beauty Tips and Ideas





    Your information is secure and your privacy is protected. By opting in you agree to receive emails from us. Remember that you can opt-out any time, we hate spam too!
    • Contact us
    • Privacy Policy
    • Terms & Conditions
    • Email Whitelisting

    Copyright © 2026 wholesomearea.com | All Rights Reserved

    No Result
    View All Result
    • Health Care
    • Health News
    • Healthy Advices
    • Well Being

    Copyright © 2026 wholesomearea.com | All Rights Reserved